Spring til indhold

Transport

På transportområdet er udledningen af CO2 steget væsentligt siden 1990 bl.a. på grund af flere muligheder for mobilitet i samfundet. Eksempelvis er pendlingsafstandene og transport i fritiden øget væsentligt. Samlet set er de kørte km øget med 50% fra 1990 til 2019.

Der er i klimafremskrivningen ”Business as Usual” medregnet statslige beregninger for omstillingen til el-biler. Dette betyder bl.a., at de kommunale initiativer ikke regnes med som yderligere CO2-reduktioner. Indsatser i forhold til omstillingen til el-biler understøtter således blot de statslige beregninger.

Der hvor der kan findes egentlige CO2-reduktioner er i omstillingen af den tunge transport, hvor potentialet ligger i omstilling til el, brint eller biobrændsel.

Indsatserne på Transportområdet omfatter:

Tabel der viser hvad indsatserne for transportområdet omfatter.
Transport

Kommunen, som virksomhed

Kommunen, som ejer af forsynings-selskaber Kommunen, som myndighed Kommunen, som facilitator, formid-ler, partner mv.

 

Målsætning:
25% reduktion i 2030 i forhold til 1990.

CO2-neutralitet 2050

T1: Omstilling af de kommunale køretøjer.

T2: Etablering af ladestandere ved kommunale bygninger.

T3: Reduktion af CO2-udledning fra den kollektive transport.

T4: Reduktion af CO2-udledningen fra affaldsindsamling.

 

T5: Omstilling af kommunale kørselsordninger (Skolebuskørsel mv.).

T6: Udbud af ladestandere på kommunalt ejerede arealer.

T7: Planlægning for PtX-virksomheder på Vordingborg Havn.

T8: Udarbejdelse af mobilitetsplan

T9: Formidle kampagner om grøn mobilitet mv. overfor borgere

T10: Lokal anvendelse af biobrændsel fra lokale PtX-virksomheder.

 

Kommunen som virksomhed

T1: Omstilling af de kommunalE køretøjer

Der er så småt taget hul på omstillingen af de kommunalt ejede biler og denne omstilling fremskyndes nu i takt med, at det bliver økonomiske fordelagtigt at vælge alternativer til nuværende benzin- og dieselbiler. Der er fortsat områder, hvor alternativerne ikke kan erstatte fossile brændstoffer. Ambitionen er dog, at 80% af de kommunalt ejede køretøjer er omstillet til el, brint eller ikke fossilt brændsel senest i 2030.

Indsatsen vil blive økonomisk dækket gennem eksisterende budgetter.

T2: Etablering af ladestandere ved kommunale bygninger

Ved alle bygninger med mere end 20 p-pladser skal der inden 2025 være etableret offentligt tilgængelige ladestandere. Ladestanderne vil understøtte omstillingen til elbiler, da ladestanderne gør det muligt at lade biler på de kommunale arbejdspladser herunder administrative bygninger, skoler, daginstitutioner mv. Afhængigt af ladestandernes placering vil de også være attraktive for lokale beboere mv. Denne indsats er lovpligtig, hvorfor der skal findes finansiering heraf, såfremt private operatører ikke finder placeringerne så attraktive, at ladestanderne finansieres af markedskræfterne.

Kommunen som ejer af forsyningsselskaber

T3: Reduktion af CO2-udledning fra den kollektive transport

Den kollektive transport er varetaget af selskabet Movia, og der vil i forbindelse med udbud af kørslen i Vordingborg Kommune kunne stilles krav til hvilke drivmidler køretøjerne skal anvende. Målet er omstilling til alternative drivmidler for den offentlige transport. Der vil blive opsat betingelser for drivmidler, som skal afvejes i forbindelse med kommende udbud. I det seneste udbud er det prioriteret, at der anvendes biodiesel i busdriften, hvilket reducerer CO2-udledning med 70-80%.

T4: Reduktion af CO2-udledningen fra affaldsindsamling

Affaldsindsamlingen driftes af kommunen selv. Det er besluttet, at affaldsindsamlingen de kommende år skal ske på biodiesel, dette skal ses som en midlertidig løsning frem til overgangen til egentlig fossilt brændsel (el, brint eller andre drivmidler baseret på vedvarende energi). Dette er vurderet at være den bedste løsning på nuværende tidspunkt, og vil kunne reducere den nuværende CO2-udledning med 80%.

Kommunen som myndighed

T5: Omstilling af kommunale kørselsordninger (Skolebuskørsel mv.)

Som ved det øvrige transportarbejde er målet at kørslen skal ske på alternative drivmidler. Indsatsen prioriteres i forbindelse med udbud af opgaverne.

T6: Udbud af ladestandere på kommunalt ejerede arealer

Ud over de lovpligtige ladestandere ved kommunale bygninger, er det vurderet, at der er behov for flere muligheder ved parkeringspladser i byerne og ved knudepunkter i infrastrukturen. Især etableringen af hurtig- og lynladere bør have prioritet i bymidter og ved trafikale knudepunkter, mens andre placeringer på kommunale arealer kan forventes at ske på baggrund af kommunal medfinansiering.

T7: Planlægning for PtX-virksomheder på Vordingborg Havn

Fremtidens grønne brændsler kan produceres i Vordingborg Kommune, derfor arbejdes der konkret for etableringen af PtX-virksomheder på Vordingborg Havn. To virksomheder har ansøgt om placering på som Vordingborg Biofuel og Arcadia på Vordingborg Havn vil kunne bidrage med en stor produktion af alternative brændsler til transportområdet.

T8: Udarbejdelse af mobilitetsplan

Klima- og Teknikudvalget besluttede i marts, at der udover en ladestanderstrategi skal udarbejdes en større samlet mobilitetsplan for Vordingborg Kommune. Arbejdet med mobilitetsplanen forventes igangsat i indeværende år. Et af formålene med mobilitetsplanen er at identificere yderlige potentialer for reduktion af CO2 indenfor transportområdet. Eksempelvis kan et indsatsområde være at overgå fra individuel bilisme til offentlig transport, cykler, delebilsordninger, som kan styrke mobiliteten i alle dele af kommunen.

Kommunen som facilitator, formidler, partner mv.

T9: Formidle kampagner om grøn mobilitet mv. overfor borgere

En løbende indsats er kampagner der skal fremme anvendelsen af kollektive trafikløsninger. Med afsæt i en kommende mobilitetsplan må det forventes, at formidling bliver en af de helt store indsatser.

T10: Lokal anvendelse af biobrændsel fra lokale PtX-virksomheder

Set ud fra et samfundsmæssigt perspektiv, er produktion af biobrændsler en af de større indsatser i arbejdet for den grønne omstilling. Anvendelsen af biobrændslerne bør indgå i overvejelserne, når der skal vælges nye alternative drivmidler, så der opnås synergi mellem produktion og anvendelse.