Spring til indhold

Supplerende indsatser

En lang række CO2-udledninger indgår ikke i det geografiske CO2-regnskab, da udledningerne sker andre steder. Men der sker en lang række initiativer i regi af kommunen i forhold til disse områder, som kan betegnes som bæredygtighedsindsatser. De kommunale initiativer er mange, og alle er ikke medtaget i nedenstående katalog over indsatser. Kataloget er begrænset til indsatser som kan have betydning for CO2-regnskabet i forhold til reduktion af energiforbrug eller ændret arealanvendelse o.lign.

Tabel der viser supplerende indsatser
Supplerende indsatser Kommunen, som virksomhed Kommunen, som ejer af forsynings-selskaber Kommunen, som myndighed Kommunen, som facilitator, formid-ler, partner mv.
 

S1: Vild med vilje.

S2: Bæredygtigt byggeri.

S3: Affaldssortering og håndtering.

S4: Grøn Pulje til klimatiltag.

S5: Projektet Plan22+: grøn omstilling gennem lokalplanlægning.

S6: Indgå i samarbejdet ”grøn omstilling Sjælland”.

S7: Udbredelse af arbejdet med udnævnelsen som biosfærereservat.

Kommunen som virksomhed

S1: vild med vilje

Vild med vilje beskriver meget godt, hvad det er, der skal ske på en række af kommunens grønne områder. Der skal være mere vild natur. Som partner i det landsdækkende initiativ Vild med Vilje er målet, at kommunen arbejder for en større biodiversitet på kommunens arealer. En række af områderne vil således ændre karakter, og kommer til at fremstå med et ændret udtryk. Mere vildt og færre græsplæner der typisk præger arealer i dag. Af allerede bestående tiltag kan nævnes afgræsning fra får som en del af naturpleje, etablering af søer samt frøproduktion til lokale naturgenopretnings-projekter.

Med projektet skal borgere og virksomheder inspireres til hvordan de også kan gøre en lille indsats for større biodiversitet på deres grund.

S2: Bæredygtigt byggeri

Som beskrevet i Vision 2030 vil bæredygtighed og gode løsninger for klimaet vælges til. Ved nyt byggeri er det hensigten, at der skal sættes nye standarder for bæredygtigheden i kommunens fremtidige byggeprojekter. Eksempelvis er det som en del af planlægningen besluttet, at kommunens nye rådhus, der skal stå færdigt i 2023, skal afprøve den Frivillige Bæredygtighedsklasse. Samtidig er det besluttet, at en ny daginstitution i Præstø skal være den mest klimavenlige og bæredygtige daginstitution i Vordingborg Kommune, det bliver således den første daginstitution i kommunen, som får en af de skrappeste miljøcertificeringer – Svanemærket.

Illustration der viser at Nuværende rådhus udleder 101,4 tons cos, Langebæk administrationsbygning udleder 41,1 tons co2 og det nye rådhus borgernes hus er estimeret til at udlede 7,5 tons co2

Kommunen som ejer forsyningsvirksomhed

S3: Affaldssortering og håndtering

Folketinget vedtog i juni 2020, at man i alle landets kommuner skal sortere affaldet mere ensartet og i de samme 10 fraktioner / affaldstyper. I forlængelse heraf besluttede Udvalget for Klima og Miljø i 2021, at de nye affaldsordninger med husstandsindsamling af de 10 fraktioner / affaldstyper skal indføres pr. 1. oktober 2023. Kommunalbestyrelsen besluttede i maj 2022 et regulativ for husholdningsaffald, der fastlægger sorteringer af affaldet og tømmefrekvenser for affaldsbeholdere. Ved boliger med fælles affaldsordninger vil der blive opsat yderligere beholdere til sortering af glas og metal.

Gennem ejerskabet af Affald+ arbejdes der også for den videre genanvendelse af de mange affaldsfraktioner. Genanvendelsen har meget stor betydning for affaldshåndteringens samlede klimaaftryk.

illustration viser skiltning af affaldsfraktioner

Kommunen som myndighed

S4: Grøn Pulje til klimatiltag

I forbindelse med realisering og anlæggelsen af store VE-anlæg oprettes en kommunal pulje, hvor der kan søges om midler og støtte til projekter, der forbedrer lokalmiljøet omkring disse energianlæg.

Der er lagt op til at alle juridiske enheder i kommunen kan ansøge (private, virksomheder, foreninger, Vordingborg Kommune og lokale statslige instanser). Tildeling af midler vil blive foretaget på baggrund af en vurdering der bl.a. vægte projekter der placerer sig geografisk tæt på de berørte områder af etablering af VE-anlæg, tilføjer naturværdier, fordrer almennyttige tiltag og graden af realiserbarhed herunder omkostninger til privat drift.

Opstillere af vedvarende energianlæg indbetaler midler til puljen i forbindelse med igangsætning af energianlæggene. Puljens størrelse afgøres af den løbende realisering af VE-anlæggene samt deres størrelse. Puljen i 2022 forventes at være på ca. 3 mio. kr.

S5: projektet Plan22+: grøn omstilling gennem lokalplanlægning

Vordingborg Kommune har ønsket at indgå i et nyt samarbejde med Byplan Laboratoriet der skal vise, hvordan planlægning både kan bidrage til den grønne omstilling, og samtidig kan sikre rammer for at udvikle byer og landområder, der er velfungerende, og hvor livskvaliteten er høj. 

Projektet baseres på et nyt partnerskab mellem Bolig- og Planstyrelsen og den filantropiske forening Realdania der ønsker at understøtte kommuners konkrete arbejde med at indarbejde klima i bl.a. lokalplaner og iværksættes i lyset af regeringens mål om 70% CO2-reduktion i 2030. Initiativet forankres hos Dansk Byplanlaboratorium, der skal udvikle og implementere indsatsen og som også vil involvere relevante videns institutioner og kerneinteressenter inden for kommunernes planlægning. Der er afsat Det er forventningen, at kommunerne inviteres til at deltage i arbejdet i løbet af 2022. Der er afsat 38 mio. kr. til indsatsen som løber fra 2022 til 2027. 

Ny indsats skal fremme grøn omstilling via kommunal planlægning (realdania.dk)

S6: indgå i samarbejdet ”grøn omstilling sjælland”

”Grøn Omstilling Sjælland” er et projektsamarbejde mellem Region Sjælland og Gate 21 og kommuner i Region Sjælland, som skal sikre en effektfuld grøn omstilling på tværs af kommuner og forsyningsselskaber i Region Sjælland. Med fokus på grøn varme og ladeinfrastruktur til elbiler bygger projektet ovenpå kommunernes arbejde med DK2020-klimahandleplanerne og tidligere regionale projektsamarbejder. De konkrete indsatser udpeges i samarbejde med projektets partnere indenfor projektets to spor: ”Grøn varme” & ”Ladeinfrastruktur til elbiler”.

Projektet tager udgangspunkt i de statslige krav til kommunens myndighedsvaretagelse i forhold til varmeområdet, samt etablering af ladestandere. Partnerne vil få del i den viden, der skabes i projektet, fx ved udarbejdelse af analyser.

Projektperioden løber fra 1. januar 2022 til 31. december 2023.

Kommunen som facilitator, formidler, partner mv.

S7: Udbredelse af arbejdet med udnævnelsen som biosfærereservat

Med udnævnelsen udpeger UNESCO Møns natur til at være i verdensklasse og anerkender lokalbefolkningens forslag til at arbejde i samspil med naturen. Gennem biosfæreprogrammet er der fokus på bæredygtig viden og de færdigheder, som er nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling og bæredygtig livsstil samt globalt medborgerskab. Projektet sker via offentligt-private partnerskaber, der arbejder for en bæredygtig udvikling i kommunen herunder den bæredygtige turisme, som skaber arbejdspladser og fremmer lokal, natur- og kulturoplevelser.

For biosfæreområdet er det vigtigt at man har fokus på forholdet mellem naturbevarelse og naturbenyttelse, så man fortsat passer på en unikke natur gennem indsatser der styrker biodiversiteten og bevarelsen af sårbare arter. Der er fokus på bæredygtigt forbrug, reduktion af madspild, affaldssortering såvel som udvikling af ’grønne’ produkter og oplevelser.

Møn UNESCO biosfæreområde har mere end 100 lokale ambassadører, som er private borgere, virksomheder og foreninger, der støtter op om biosfæreområdet gennem deres adfærd og kommunikation.

Se mere om Møn UNESCO Biosfære område.