Spring til indhold

Landbrug/Arealanvendelse

Landbrug og arealanvendelsen vil i fremtiden udgøre hovedparten af CO2-udledningen i Vordingborg Kommune. Udvikling og omstilling af selve landbruget er ikke et arbejdsområde, som kommunen traditionelt beskæftiger sig med, og viden på området ligger således hos andre myndigheder, landbrugets egne organisationer og rådgivere. Dog kan et fokus fra kommunal side være på landbrugets følgeerhverv, som katalysator for omstilling og CO2-reduktion i selve landbrugserhvervet. Eksempelvis kan nævnes biogasanlæg, som udnytter energipotentialet i gylle, og dermed reducerer landbrugets udledninger. Lokale levnedsmiddelvirksomheder kan, som aftager landbrugets produkter, også være med til at definere produktionen i landbruget, og dermed skabe et væsentligt bidrag i forhold til den lokale omstilling i forhold til valg af mere klimavenlig produktion.

Tabel der viser hvad indsatserne for landbrugsområdet omfatter.
Landbrug og arealanvendelse Kommunen, som virksomhed Kommunen, som ejer af forsynings-selskaber Kommunen, som myndighed Kommunen, som facilitator, formid-ler, partner mv.

 

Målsætning:
65% reduktion i 2030 i forhold til 1990.

CO2-neutralitet 2050
L1: Omlægning af kommunalt ejede arealer. Ingen

L2: Revision af kommuneplanen og arealanvendelse.

L3: Omlægning af kulstofrige lavbundsarealer.

L4: Ny natur og skovrejsning.

L5: Formidle kampagner om grøn omstilling mv. overfor landbruget

L6: Tiltrækning af ”grønne” virksomheder.

Kommunen som virksomhed

L1: Omlægning af kommunalt ejede arealer

Ca. 100 ha kommunalt ejede arealer er i dag bortforpagtet. Områderne er anbefalet at udgå fra drift til udlagte engarealer indtil de skal tages i brug til byvækst eller andre formål. Andre arealer er ikke planlagt og kan derfor anvendes til mere permanente naturtyper eksempelvis skovrejsning.

Indsatsen vil bidrage med CO2-reduktioner pga. omlægning af arealerne og den øgede biodiversitet.

Kommunen som myndighed

L2: Revision af kommuneplanen og arealanvendelse

Der i forbindelse med den kommende kommuneplan 2022-34 lagt op til at øge udlægget til skovrejsning og forbedre udpegningerne af lavbundsarealer, der begge kan bidrage til reduktion af CO2-udledning. Bl.a. vil udpegningen af skovrejsningsområder blive øget fra 2% til 17% af kommunens samlede arealer. Udpegning af lavbundsarealer skal sikre, at der inden for områderne ikke etableres permanente anlæg, som kan hindre at områderne sættes under vand.

L3: Omlægning af kulstofrige lavbundsarealer

Kommunen tager en aktiv rolle i forhold til omlægning af kulstofrige lavbundsarealer (Klima-lavbund). Kommunen har på baggrund af et analysearbejde taget initiativ til den nødvendige projektmodning. Den statslige indsats har høj prioritet, hvorfor der er afsat midler, hvor kommunen også kan ansøge om midler til arbejdet.

L4: Ny natur og skovrejsning

Indsatsen i forhold til ny natur og skovrejsning samt forbedring af eksisterende naturområder i større og mindre skala bidrager samlet set til CO2-reduktion. Reduktionen kommer fra, at landbrugsarealer stopper dyrkning af arealer og, at ny skov vil optage CO2. Potentialet i forhold til omlægning af arealer sker i nært samarbejde med jordejerne, hvor de aktuelle projekter som LIFE Clima-Bombina på Knudshoved Odde og LIFE Orchids på Østmøn er gode eksempler på større omlægninger.

Kommunen som facilitator, formidler, partner mv.

L5: Formidle kampagner om grøn mobilitet mv. overfor landbruget

Som på øvrige områder er formidling en væsentlig indsats til at opnå CO2-reduktion. Kommunen kan her spille en vigtig rolle i formidling af andre myndigheder og øvrige parters informationskampagner. Et godt eksempel er den seneste formidling af tilbuddet om rådgivning vedr. overgangen til økologisk landbrug.

L6: Tiltrækning af ”grønne” virksomheder

Som beskrevet er omstilling af landbruget også afhængigt af landbrugets følgeerhverv. Derfor er det væsentligt, at der arbejdes for tiltrækning af ”grønne” virksomheder, der forædler landbrugets produktion. Dette kan enten være gennem udnyttelse af biomasse eller grønne fødevareerhverv, som er afhængige af lokale producenter. En stor del af denne indsats varetages af den kommunalt ejede virksomhed Business Vordingborg.