Spring til indhold

Energiforsyning

Fremskrivningen til 2030 viser, at der med de allerede etablerede biogasanlæg og vedtagne initiativer med store solcelleparker i Vordingborg Kommune kan opnås selvforsyning med vedvarende energi i forhold til gas- og el-forbruget allerede i 2025. Eneste tilbageværende kilde til fortsat CO2-udledning er olieforbrug. Samtidig vil stigninger i el-forbruget ligeledes kunne bidrage med en fremtidig CO2-udledning i energiforsyningen dog ikke for den forventede omstilling til el-biler og varmepumper til opvarmning.

Samfundsmæssigt har udfasning af gas fået høj prioritet. Selvom der produceres mere gas end der forbruges i Vordingborg Kommune, så bør udfasning af gasforbruget prioriteres højt fremadrettet.

Ligeledes prioriterer staten en væsentlig forøgelse af produktionen af vedvarende energi på land i form af solceller og vindmøller som et led i sikringen af den samfundsmæssige omstilling. Den nationale ambition lyder på at produktionen skal firedobles. På denne baggrund prioriteres etableringen af nye vedvarende energikilder højt, også i et omfang der overstiger forbruget internt i Vordingborg Kommune.

Indsatserne på energiområdet omfatter:

Tabel der viser hvad indsatserne for energiområdet omfatter
Energiforsyning Kommunen, som virksomhed Kommunen, som ejer af forsynings-selskaber Kommunen, som myndighed Kommunen, som facilitator, formid-ler, partner mv.


Målsætning:
CO2-neutralitet 2030

E1: Udfasning af fossilt brændsel i kommunale bygninger.

E2: 2% årlig reduktion i energiforbruget fra el og varme.

E3: CO2-neutralitet i Vordingborg Fjernvarme.

E4: Udvidelse af Vordingborg Fjernvarme.

E5: Nye fjernvarmeområder.

E6: Udarbejdelse af ny Strategisk Energiplan (Varmeplan).

E7: Afvikling af oliefyr gennem byfornyelse.

E8: Planlægning for VE-anlæg (solceller og vindmøller).

E9: Partnerskabsaftaler med energiproducenter.

E10: Formidling og kampagner.

E11: Borgerinddragelse om planlægning for store VE-anlæg

Kommunen som virksomhed

E1: Udfasning af fossilt brændsel i kommunale bygninger

Der anvendes stadig i dag fossilt brændsel i form af olie og naturgas i kommunale bygninger. Dette beløber sig til hhv. 2% olie og 28% naturgas af det samlede behov for opvarmning. Særligt for udfasning af naturgas ligger der lige nu en stor udfordring, ikke kun i Vordingborg Kommune men på nationalt plan. Udfasningen af naturgas i Vordingborg Kommune følger således også den statslige målsætning om fuld udfasning senest 2028. Som en af de eneste tilbageværende kilder til CO2-udledning er udfasningen af oliefyr ligeledes af høj prioritet i kommunen og er en af de indsatser der er målsat til at skulle løses inden 2025.

For at kunne imødekomme målene vil finansieringen ske gennem prioriteringen af allerede afsatte midler til energitiltag på kommunale bygninger.

E2: 2% årlig reduktion i CO2-udledningen fra el og varme

Siden 2010 har målsætningen for CO2-reduktion pr. år ligget på 2%. Grundet flere faktorer som eks. nye teknologier indenfor grøn energiproduktion er udledningen af CO2 faldet med hele 68% på 12 år. Klima- og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune besluttede på udvalgsmødet d. 4. maj 2022, at den hidtidige indsats for kommunen som virksomhed skal fortsættes. Dette i forhold til kørsel, gadebelysning samt el og varme i kommunale bygninger.

Indsatsen er finansieret gennem allerede vedtagne prioriteringer i forhold til el, varme og gadebelysning.

Kommunen som ejer af forsyningsselskaber

E3: CO2-neutralitet i Vordingborg Fjernvarme & Vordingborg Kraftvarme

Vordingborg Fjernvarme- og kraftvarmeværk er de eneste to kommunalt ejede energiselskaber i kommunen. Energiproduktionen for varme og el fra varmeværket er målsat til at være CO2-neutral og fri af fossile brændsler som spidslast inden 2030.

E4: Udvidelse af Vordingborg Fjernvarme

Udfasningen af naturgas omkring Vordingborg By har været på dagsordenen i en årrække. Udvidelsen af fjernvarme omkring Vordingborg By er derfor løbende blevet udvidet, og de sidste godkendte projekter i Ørslev og Nyråd er nu ved at blive realiseret. Arbejdet for udvidelse af fjernvarmeværkets dækningsområde vil fremadrettet være en fortsat indsats med henblik på konvertering af olie og naturgas.

E5: Afsøgning af potentiale for udvidelse af fjernvarmeområder

En række byer og landsbyer i Vordingborg Kommune har potentialet for at indgå som en del af den allerede etablerede kollektive varmeforsyning. Som ejer af selskabet Vordingborg Forsyning skal der arbejdes for, at de også spiller en rolle udenfor eksisterende dækningsområder for varmeforsyningen fremadrettet. Dette kan være i form af nye decentrale varmeværker eller andre løsninger til kollektiv varmeforsyning.

Kommunen som myndighed

E6: Udarbejdelse af EN ny Strategisk Energiplan (Varmeplan)

En indsats er opdateringen af den eksisterende strategiske energiplan fra 2016, der er planlagt til at skulle ske i efteråret 2022. Dette med henblik på at afklare i hvilke områder, der kan etableres kollektiv varmeforsyning og hvilke områder hvor den grønne omstilling skal ske gennem individuelle løsninger. Der er i 2019 udarbejdet en gennemgang af 25 byområder, der ikke er dækket af den kollektive varmeforsyning i dag, og som tænkes at kunne udgøre udgangspunktet for dialog med de fire varmeværker i Vordingborg Kommune. Vordingborg Fjernvarme, Stege Fjernvarme, Lendemarke Fjernvarme (e.on) og Præstø Fjernvarme.

Hovedformålet er at fremskynde den grønne omstilling i sammenhængende områder, som i dag er udlagt med store andele af olie- eller naturgasfyr. Indsatsen vil ske ud fra den statslige indsats og heraf følgende lovgivning, som er formuleret i ”Danmark kan mere 2”.

E7: Afvikling af olie- og GASfyr gennem byfornyelse

Byfornyelsesloven giver mulighed for at sætte fokus på energirenovering af udlejnings- og ejerboliger. Udgifterne til omstilling af olie- og gasfyr til varmepumper er en større omkostning, hvilket kan være en begrænsning i forhold til udfasningen af olie- og naturgasfyr i områder uden kollektiv varme. Der findes eksisterende statslige støtteordninger, som dækker en del af omkostningerne (ca. 25-30%), men det vurderes, at omstillingen kan accelereres gennem yderligere økonomiske incitamenter.

E8: Planlægning for store vedværende energianlæg (solceller og vindmøller)

Etablering af nye Power-To-X virksomheder på Vordingborg Havn vil skabe et væsentligt øget el-forbrug. Hvis der fortsat skal være balance mellem lokal produktion af vedvarende el og el-forbruget, vil der være behov for nye anlæg af vindmøller og/eller solceller, der generelt også tilsiger de overordnede samfundsmæssige interesser.

En udbygning heraf bør ske gennem en fornyet planlægning for begge anlægstyper, hvor mulighederne på land og på kystnære vandområder undersøges nærmere. Inddragelse af borgere, interesseorganisationer, opstillere mv. bør vægtes højt i denne sammenhæng som en del af en fornyet planlægningsproces, da inddragelse og oplysning har vist at bidrage til en større accept af nye anlæg.

Kommunen som facilitator, formidler, partner mv.

E9: Partnerskabsaftaler med energiproducenter

En række energiproducenter herunder varmeværker, biogasanlæg mv. opererer allerede i dag i Vordingborg Kommune, hvor kommunen dog ikke har direkte indflydelse på driften og prioriteringer. De fleste selskaber har sammenfaldende målsætninger med kommunens, hvilket synliggøres gennem partnerskabsaftaler i forhold til ambitionerne om udfasning af fossilt brændsel og CO2-neutralitet i 2050.

E10: Formidling og kampagner

Oplysning af borgerne gennem direkte kommunikation er et væsentligt element specielt i forhold til arbejdet med omstilling af varmekilder og energirenovering af boliger. Kommunen skal gennem samarbejde med statslige og private aktører sikre formidling af nye initiativer, støtteordninger mv. Eksempelvis afholde informationsmøder i samarbejde med SparEnergi.dk og generelt styrke formidlingen af SparEnergi’s informationskampagner til borgerne.

SparEnergi.dk er Energistyrelsens borgerrettede initiativ som bl.a. forestår informationskampagner og telefonisk rådgivning. Denne statslige indsats bidrager med opdateret aktuelt informationsmateriale i forhold til mulige støtteordninger, indsatser mv. på et niveau, som vil være svært for kommunen selv at bidrage med. Gennem flere år har kommunen indgået i dette samarbejde i forhold til formidling til borgerne.

E11: Borgerinddragelse ifm. regionalt samarbejde om store VE-anlæg

Projektet ”Fremtidens Grønne Energi” baseres på et samarbejde mellem Region Sjælland, Kalundborg Kommune, Holbæk Kommune, Teknologirådet og Vordingborg Kommune. Gennem dialog med borgere, interessenter, planlæggere og politikere har projektet til formål at fremme en robust kommunal planlægning med konkrete bud på opstilling af VE-anlæg (eks. sol, vind og biogas) lokalt. Derudover skal projektet bidrage til en bedre forståelse af, hvordan inddragende dialogprocesser for opsætning af nye, lokale VE-anlæg planlægges bedst muligt. De konkrete indsatser udpeges i samarbejde med projektets partnere.

Partnere i projektet får:

  • Hjælp til borgerinddragelsesaktiviteter forbundet med etablering af VE-anlæg.
  • Konkrete forslag til løsninger for etablering af lokale energianlæg og grøn omstilling.
  • Større viden blandt borgere, virksomheder og lokale foreninger om vedvarende energianlæg, den grønne omstilling og de kommunale overvejelser.
  • Større indbyrdes forståelse for de forskellige interesser, som præger etableringen af VE-anlæg i landskabet.
  • Forståelse for den dialog og kommunikation, som skal til for at få ALLE med i den grønne omstilling.